30 Mayıs 2014 Cuma

Mavi Süvari Akımı-Der Blaue Reiter

Der Blaue Reiter (Mavi Süvari)[1]Vassily Kandinsky ve Franz Marc'ın 1911'de Almanya'nın Münih şehrinde kurduğu ressamlar birliği.
Kandinsky ve Marc 1912'de, içinde plastik sanatlara ve müziğe yer verdikleri Der Blaue Reiter (Mavi Süvari) adında bir almanak yayınladılar ve iki sergi düzenlediler. Daha sonra Gabrielle MünterAlexej JawlenskyMarianne von WerefkinAlfred KubinPaul Klee,Arnold Schönberg'in de katıldığı Mavi Süvari grubunun bildirgesi, dönemin entelektüel ortamında oldukça yankı uyandırdı. Sanatçılar yeni bir tinsel çağı haber verdiler. Bildirgede on dört ana makale vardı. Bu metinlerde Kandinsky ilk kez sanatçının doğayı kavraması ve saf estetik birliğe yönelmesindeki yegane aracı olarak gördüğü "içsel gereklilik"ten bahsetti.
1905'de kurulan Die Brücke (Köprü) adlı ressamlar birliği gibi, Mavi Süvari stili realizmnaturalizm ve izlenimciliğe karşıydı.
Der Blaue Reiter'in 1912'de Münchner Galerie Thannhäuser'da yaptıkları sergiden sonra kendilerini uluslararası duyurmayı başardılar. Bunun üzerine Heinrich CampendonkRobert Delauney ve Lionel Feininger bu guruba katıldılar.

Vasiliy Kandinskiy

16 Aralık 1866 Moskova doğumlu Vasiliy Wassilyevich Kandinsky, ressam ve sanat kuramcısıdır. Çalışmalarında içgüdüsel ve duygusal, dekoratif ve biomorfik bir eğilim yer tutar. Moskova’da başlayan hukuk eğitimini 1896 da bırakan sanatçı ressam olmaya karar vermiş ve o yıllarda münih’e taşınmıştır. Kandinskiy 10 yıl boyunca beraber yaşadığı Gabriele Münter ile 1904′de 4 yıl sürecek olan Venedik, Tunus, Hollanda, Fransa ve Rusya gezilerine başladı. Gezileri boyunca Van Gogh, Gauguin ve Monet gibi empresyonistlerin sanat yaklaşımları konusunda incelemelerde bulunan sanatçı, 1908′de tekrar Münih’e dönerek yerleşme kararı aldı.1900 ve 1908 yılları arasında Moskova Sanatçılar Birliği beraberinde sergiler düzenleyen Kandinskiy, diğer yandan Münih sanat ortamına girdi ve sergilerde isminden bahsettirdi. Yerel sanat okullarında çalışmalar yaptıktan sonra Phalanx sanatçılar grubunu kurdu. Her yönden yetenekli bir sanatçıydı ve öncelerinde öğrencisi olduğu Phalanx grubunun daha sonra öğretmeni oldu. Fransız filozof Charles Fourier ‘nin (1772–1837), yarattığı ütopik toplumu için kullandığı bir kavram olan Phalanx kelimesi, 1901 yılında Kandinski ve arkadaşları tarafından, sanatçıların sergi açabilme olanaklarını genişletmeyi amaçlayan sanatçı grubuna verilmiş bir isim olarak sanat tarihindeki yerini aldı. Oluşum, 1904 senesine kadar Münih sanat ortamında aktif olarak rol oynamıştır.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder